Wereldburgers centraal
L
eek de wereld nog groot, toen je klein was. Dezelfde wereld wordt een stuk kleiner naarmate je groter wordt. Je leert immers nieuwe mensen kennen met andere levenstijlen en gewoonten doordat je naar school, de BSO, de scouting, sport, muziekles of iets anders gaat. Of tijdens een vakantie naar een ander land. Je kijkt televisie, you tube op een tablet of smartphone en je speelt misschien wel computerspelletjes met mensen vanuit de hele wereld.
Door de vele mogelijkheden van vandaag de dag komt de wereld een stuk dichterbij en realiseer je je dat je niet alleen een inwoner bent van je eigen land, maar ook deel uitmaakt van de rest van de wereld. Op de Prinseschool bereiden we onze leerlingen voor op dit wereldburgerschap. Zodat je je overal thuis kunt voelen en dat je je realiseert dat hetgeen je doet, effect kan hebben op de rest van de wereld.
“We vinden het belangrijk te weten wat er in de kinderen omgaat”
Kinderen staan centraal op onze school. We vinden het belangrijk te weten wat er in de kinderen omgaat, naar ze te luisteren wat hen bezighoudt en er vervolgens met elkaar mee aan de slag te gaan. Kinderen worden zo gestimuleerd na te denken over allerdaagse dingen op school en zich daarvoor in te zetten. Zo leren ze om beter om te gaan met democratie, zelfstandig denken, opkomen voor hun rechten en belangen en te uiten wat er in hun omgaat. Door de Kinderraad leren en zién ze in de praktijk dat ze iets in hun directe omgeving kunnen veranderen! Ze realiseren zich dat ze een stem hebben en mee tellen op onze school!
Elk jaar vormt zich een nieuwe Kinderraad. Uit alle 8 groepen die er op onze school zijn, wordt per groep één leerling democratisch gekozen. De door de groep aangewezen vertegenwoordiger behartigt de belangen van de groep in de Kinderraad. Eén leerling in de raad wordt tot (kinder)voorzitter gekozen en een begeleider vanuit school treedt op als secretaris. Eén keer in de twee weken komt de 19-koppige Kinderraad van de Prinsestraat bij elkaar. Met hun frisse en originele kijk op zaken hebben ze het over benodigdheden voor school of de schoolomgeving, maar ook over serieuze onderwerpen zoals pesten, schoolbeleid en actualiteiten. De achterban in de klas blijft betrokken doordat de notulen van de vergadering in de klas worden voorgelezen, doorgesproken en aangevuld met nieuwe ideeën voor de volgende vergadering.
Spelenderwijs en op een plezierige manier doen kinderen ervaring op met vergaderen. Praten en denken ze mee over een onderwerp, leren ze onbelangrijke informatie te zeven, te bemiddelen, leiding te geven, te notuleren, samen te werken en verantwoordelijkheid te dragen.
Met financiële hulp van MR of OV, maar ook door sponsor activiteiten die de raad zelf organiseert kunnen ze uiteindelijk de wens(en) van de leerlingen in vervulling laten gaan.