Speerpunten Prinseschool
1. internationaal karakter | IPC
inds 2008 werken we op de Prinseschool met het International Primary Curriculum, kortweg IPC. Dit is een een integraal, thematisch en creatief leerplan voor leerlingen van 4-12 jaar en richt zich op de creatieve en zaakvakken binnen het basisonderwijs. Het IPC is opgebouwd uit onderwijs- en persoonlijke leerdoelen voor elk vak en speelt in op de steeds kleiner wordende wereld.
Dit projectmatige curriculum heeft een hoog spelenderwijs-leren inslag en stimuleert hiermee de gehele ontwikkeling van een kind met een duidelijke focus op:
de sociaal emotionele ontwikkeling
leren door te doen
stimuleren van ‘deep level thinking’ door ontdekkend en onderzoekend leren
Hiermee past het IPC met haar ‘great learning, great teaching, great fun’ goed bij de visie van en de cultuur binnen de Prinseschool.
Dit eigentijdse curriculum legt ook nadruk op Internationalisering wat naast het opbrengstgericht werken centraal staat in ons internationaal geörienteerde onderwijsconcept. Aan de hand van internationale leerdoelen leren we onze leerlingen respectvol en bewust met elkaar en met anderen om te gaan en samen te werken. Ook leren de kinderen een kritische mening over globale kwesties te vormen die tijdens de IPC thema’s behandeld worden.
et internationale karakter van de Prinseschool wordt niet alleen gekenmerkt door het van oorsprong Engelstalig lesprogramma van IPC, maar ook door ons tweetalige onderwijs. Al jarenlang wordt er op onze school al vanaf groep 1 spelenderwijs Engelse les gegeven. Per leerjaar wordt het Engels uitgebreid waarbij er ook schoolvakken in het Engels worden gegeven.
Om onze leerlingen naast het volgen van de reguliere Engelse lessen een voorsprong te geven in het vervolgonderwijs, zijn wij als school aangesloten bij het EarlyBird. In de EarlyBird lessen staat de verdieping van de Engelse taal en cultuur, spreekvaardigheid en het samenwerken centraal. Voor elke leerling, op een eigen niveau. Na het jaarlijkse examen ontvangt de leerling voor deze prestatie een internationaal erkend certificaat van het behaalde niveau. Ook wordt er tijdens de lessen tijd besteed aan het verbeteren van de Engelse kijk- en luister vaardigheden door o.a. Engelse schooltelevisie te kijken en nodigen we native speakers uit om in de groepen te spreken.
omputers, ipads, tablets… het zijn hulpmiddelen die niet meer weg te denken zijn uit onze maatschappij. Ook op de Prinseschool nemen internet, social media en deze hulpmiddelen een belangrijke plaats in. Het goed en veilig leren omgaan hiermee en gebruik maken van de vele mogelijkheden maakt dan ook onderdeel uit van de algemene ontwikkeling van onze leerlingen maar ook onze medewerkers op school.
Daarom hebben we ons ICT-beleid vormgegeven op basis van het T-PACK model. T-PACK staat voor Technological Pedagogical Content Knowledge en dit heeft weer betrekking op de specifieke deskundigheid van de leerkracht om de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren aan de leerlingen met behulp van ICT. Dus ICT als een middel en niet als een doel op zich. Bij T-PACK staat blended learning voor een didactisch gefundeerde aanpak waarbij klassikale, digitale en informele leervormen geïntegreerd worden ingezet. De leerdoelen worden centraal gesteld en daarbij wordt een passende techniek gezocht. Zo ontstaat er een uitgekiende mix van offline en online leren.